Gestionează-ți corect trăirile și ajută-ți copilul să se pregătească pentru examenul de Capacitate, primul exemen serios din viața lui! Clasa a VIII-a aduce multiple provocări copiilor și părinților!

Mari probleme emoţionale poate ridica elevilor de gimnaziu intrarea în clasa a VIII-a. Se apropie examenul de Capacitate și tensiunea este mare. Părinții își doresc din tot sufletul să treacă cu bine peste această etapă, copilul să intre la un liceu bun sau la liceul pe care și-l dorește. Programa școlară este foarte încărcată, profesorii folosesc cu toții aceleași propoziții motivaționale:

„Aveți un an greu! Gata cu joaca! Treceți la treabă! Va așteaptă Capacitatea!” Și nu au pretenții ca până acum. Presiunea  pe care o resimte copilul este extrem de mare și poate duce către comportamente anxioase, agresive sau evitante. De asemenea, părinții își pot reactiva, odată cu trecerea copilului în clasa a VIII-a, o serie de anxietăți din aceeași perioada a vieții lor pe care le proiectează inconștient asupra copilului lor și ridică nivelul emoțiilor trăite de acesta. Anxietăţile părinţilor se pot manifesta uneori în comportamente constrângătoare. De exemplu, pot impune ore de meditaţie, pot cere şcolarului gestionarea timpului de învăţare după propriile patternuri, pot interzice relaţiile cu prietenul sau prietena sau pot cere reducerea activităţilor la liberă alegere. Toate acestea nu-l ajută pe elevul de clasa a VIII-a. Dincolo de faptul că alterează capacitatea de organizare a propriului copil, părinții declară  acestuia un ,,război”, transmiţându-i lipsa lor de încredere în abilităţile sale de a se pregăti şi de a lua în serios lucrurile acum, la sfârşitul claselor gimnaziale. Acesta nu este un cadru motivațional optim pentru pregătire intensă și de lungă durată.

Psihologul educaţional îi poate ajuta pe părinţi să conştientizeze anxietăţile şi efectele nefaste ale unui astfel de comportament şi să-i consilieze în adoptarea unor tipuri de comportamente eficiente în raport cu copilul lor. Acestea pot avea în atenție promovarea încrederii în capacităţile de organizare şi responsabilizare ale elevului de clasa a VIII-a sau gestionarea adecvată de către părinți a acestor comportamente la copil. În situaţiile în care  copilul  întâmpină dificultăţi, psihologul educaţional îl poate ajuta să găsească modalităţi de depăşire a acestora sau îi poate implica, la nevoie, şi pe părinţi, oferindu-le rolul de suport sau susţinători activi ai adolescentui greu încercat.

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă
                                                                               www.lifeup.ro