Anii de gimnaziu deschid perioada de trecere de la lumea copilăriei la cea a maturităţii.

Odată cu intrarea în clasa a V-a universul intern şi cel extern al copilului se schimbă. Așteptările părinților și profesorilor se schimbă. Pentru prima oară, adulţii îi cer responsabilitate, capacitate de organizare, abilităţi decizionale, definirea clară a unor obiective şi mobilizare în direcţia atingerii acestora. Copilul din clasa a V-cea nu este întotdeauna pregătit pentru astfel de cerinţe.

În contextul transformărilor fizice și psihice prin care trece, aceste așteptări ale adulților vor fi ca un duș rece și vor declanșa multe şi variate mecanisme de apărare. Evitarea, refuzul realităţii, izolarea, retragerea apatică sau refugiul în reverie sunt doar câteva dintre ele. Transformările puberale debutează în această perioadă şi provoacă momente de criză importante, adolescentul nereuşind să integreze toate aceste modificări. El este nevoit să menţină un sentiment al continuităţii existenţei, într-un trup care se schimbă aproape permanent în această perioadă. Asumarea unei identităţi psihosexuale corespunzătoare sexului biologic ridică şi ea unele probleme, mai ales atunci când relaţiile cu părinţii sunt ambivalente sau modelele de identificare nu sunt prea clare. „Abandonul” doamnei învăţătoare sau domnului învăţător, confruntarea cu personalitatea, cerinţele şi stilul de predare-învăţare ale fiecărui profesor, schimbarea sălii de clasă (uneori chiar după fiecare oră de studiu), schimbarea noului program orar de învăţare îl buimăcesc deseori pe tânărul adolescent. Trăind într-o lume atât de confuză, elevul de clasa a V-a îşi spune că trebuie să facă performanţă, altfel riscă să piardă aprecierile părinţilor şi noilor profesori, ceea ce echivalează cu trăirea unor noi abandonuri şi afectarea propriei imagini, care, la această vârstă, este oricum destul de firavă. Aşadar, în această perioadă, şcoala poate deveni uşor o corvoadă pentru elev.

Psihologul educaţional poate ajuta părinţii şi profesorii să înţeleagă problemele cu care şcolarii se confruntă în perioada de debut a ciclului gimnazial, să ghideze şi să susţină această perioadă de adaptare la clasa a V-a, şansa unui eşec şcolar fiind destul de mare altfel. Am întâlnit frecvent situaţii în care, din dorinţa de a-i mobiliza pe copii să înveţe şi de a le face cunoscută acestora ideea că exigenţele sunt destul de mari, deci efortul depus trebuie să fie pe măsură, profesorii realizau la începutul anului teste de cunoştinţe mult prea dificile. Notele mai tuturor copiilor din clasă erau sub 5. O astfel de abordare nu este eficace. Venită peste problemele de fond ale şcolarilor specificate mai sus, nu face decât să-i demotiveze pentru activitatea şcolară. Ei se pot confrunta acum şi cu o serie de sentimente de culpabilitate datorită nemulţumirilor pe care le aduc părinţilor, nemulţumiri dublate şi de confruntarea acestora cu profesorii critici la adresa performanţelor şi a capacităţilor copilului lor. Imaginea părinţilor şi a şcolarului lor este afectată, la fel și motivația pozitivă pentru activitățile școlare.

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă
                                                                               www.lifeup.ro

www.editura-foryou.ro – Elena Anghel Stănilă, „Psihologia Educației pe tot parcursul vieții  – Pentru specialiști și adulți interesați de propria lor dezvoltare